Home Inne Dzień wiosny 2005
PDF Drukuj Email
Dzień wiosny
 
Dnia 21 marca 2005 roku przystąpiliśmy do akcji "Dzień Wiosny w Europie" organizowanej przez Komisję Europejską w Brukseli. Impreza integrująca grupę uczniów w danym poziomie klasowym została przygotowana w ramach obchodów "Dnia Wiosny w Europie" Szkolny Klub Europejski działający przy Zespole Szkół - Gimnazjum nr 1 w Kamiennej Górze. Uczniowie gimnazjum zostali poinformowani o organizowaniu szkolnej imprezy pt. "Dzień Wiosny w Europie - Kolorowe wioski". Przedstawione zostały im zasady zabawy, a także cel główny: wartości europejskie. Uczniowie i nauczyciele losują kartki, na których jest napisany jeden z czterech kolorów: żółty, zielony, czerwony, niebieski. Stają się mieszkańcami danej wioski, która przestrzega pewnych zasad, wartości konstytucyjnych. Lista wartości konstytucyjnych przyporządkowana do danej wioski. Wioska żółta - rządy prawa i demokracja; Wioska zielona - pokój i równość; Wioska niebieska - ludzka godność i prawa człowieka, tolerancja; Wioska czerwona - wolność i solidarność. Z każdą z grup opiekunowie spotykają się oddzielnie. Udzielają im jedynie wskazówek, służą pomocą i radą. Aktywność, chęć zabawy i zaangażowanie to cechy mieszkańców wiosek. Losowanie przynależności do danej wioski, podział pracy w poszczególnych wioskach i prezentacja wiosek - trzy godziny lekcyjne.
1. Mieszkańcy danej wioski wymyślają imiona dla siebie zgodne z kolorem i preferowaną zasadą. Wybierają spośród siebie nestora rodu. Obmyślają także okrzyk, hasło przewodnie.
2. Mieszkańcy wiosek układają hymn. Mogą skorzystać ze znanych im piosenek; melodii, do swoich potrzeb zmienić tekst. Z zaproponowanych przez opiekuna tańców wybierają jeden, który im najbardziej odpowiada i uczą się go, bądź układają swój własny.
3. Uczniowie układają jadłospis na imieniny nestora. Zapisują go na dużym arkuszu papieru. Układając jadłospis muszą pamiętać, że potrawy muszą być związane z kolorem ich wioski.
4. Przygotowanie z bibuły strojów dla każdego uczestnika; elementów dekoracji; kotylionów z imionami.
5. W sali każdy z kątów jest jedną wioską. Mieszkańcy przystroili je wcześniej przygotowanymi rekwizytami w danym kolorze. Mieszkańcy są przebrani i siedzą w swych wioskach. Cały czas gra muzyka. Pomieszczenie, w którym odbywa się zabawa jest wyraźnie podzielone na oddzielne wioski, na podłodze narysowane są linie graniczne.(?)
Każda z wiosek po kolei przedstawia nestora, swoje imiona. Krzyczą swe hasła. Zaczynają świętować imieniny nestora - czytają jadłospis, śpiewają Mu piosenkę i tańczą dla Niego taniec. Nagle na środku sali - u zbiegu wszystkich wiosek pojawia się duże pudełko. Wszyscy mieszkańcy wrzucają do niego różnokolorowe przedmioty z własnych wiosek. Wrzucając myślą marzenie. Pudło zostaje zaklejone. Z każdej wioski wybieramy po jednym przedstawicielu, którzy odwracają pudło w różne strony. Otwieramy pudełko (z drugiej strony niż zamykaliśmy (pudełko ma podwójne dno) i dzieciom pokazujemy zawartość. Są tam kolorowe cukierki, którymi wszyscy się częstują. Wokół pudełka rozpoczynamy jeden wspólny taniec. Następnie dzieci wymieniają się elementami swoich strojów i już nie są jednokolorowe. Siadają obok siebie, udając że lecą samolotem i oglądają swój kolorowy kraj z góry. Po wylądowaniu wszyscy wspólnie zabierają się za sprzątanie pomieszczenia.


 
 Gimnazjum Nr 1, Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów zawartych na tej stronie bez zgody autorów zabronione!
Powered by Joomla!; free resources by SG website hosting

.